سیلی نقد به از حلوای نسیه !

در روایات بحثی است راجع به علائم موقنین، یعنی آنهایی که باورشان آمده که قیامت هست.


یک روایت از پیغمبر اکرم(صلی‏ الله ‏علیه‏ وآله‏ وسلم) است که حضرت فرمود: وَ أَمَّا عَلَامَةُ الْمُوقِنِ فَسِتَّةٌ؛ اهل یقین شش نشانه دارند:

یک: أَیْقَنَ أَنَّ اللَّهَ حَقٌّ فَآمَنَ بِهِ
باور دارد که خدا حق است، پس به او ایمان می‏ آورد.

 

دو: ‏وَ أَیْقَنَ بِأَنَّ الْمَوْتَ حَقٌّ فَحَذِرَهُ
باورش ‏آمده که می ‏میرد.

 

سه: وَ أَیْقَنَ بِأَنَّ الْبَعْثَ حَقٌّ فَخَافَ الْفَضِیحَةَ
باورش آمده که بعث حق است، پس از بی ‏آبرویی در صحرای محشر می‏ ترسد.

 

چهار: وَ أَیْقَنَ بِأَنَّ الْجَنَّةَ حَقٌّ فَاشْتَاقَ إِلَیْهَا
باور دارد که بهشت حق است، پس مشتاقانه به سوی آن حرکت می‏ کند.

 

پنج: وَ أَیْقَنَ بِأَنَّ النَّارَ حَقٌّ فَطَهَّرَ سَعْیَهُ لِلنَّجَاةِ مِنْهَا
باورش آمده که جهنّم هست، پس تمام تلاشش را می ‏کند که جهنّمی نشود.

 

شش: وَ أَیْقَنَ بِأَنَّ الْحِسَابَ حَقٌّ فَحَاسَبَ نَفْسَهُ.
باور دارد که حساب‏رسی در قیامت هست، پس خودش در دنیا به حساب اعمال خود رسیدگی می‏ کند.

 

امّا برخی چون باورش نیامده، سر دوراهی که قرارمی‏ گیرند، نقد دنیا را با نسیه آخرت عوض نمی‏ کنند. می‏ گویند «سیلی نقد به از حلوای نسیه !

 


از مباحث مرحوم حضرت آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی

/ 0 نظر / 47 بازدید